torsdag 29. juli 2010

Tid for (bringe)bærtur

Noen fortalte meg en gang at bringebæret har fått navnet sitt fordi det ligner en brystvorte (bringe= bryst). Om dette er sant vet jeg ikke, men det har makabert nok ført til at jeg har en intern spøk med en venninne "jeg skal ut å plukke brystvorter i dag". Nå er det på tide igjen. Det bugner av dette himmelske bæret i utmark og grøftekratt. Fulle av vitaminer og antioksidanter. Frots i dem i sesongen, lag desserter og smoothies eller bringebærsyltetøy. Et syltetøy som får deilige sommerminner tilbake på selv de mest mørke og gustne høstkvelder. Prøv også bringebær i salaten- overraskende og utrolig godt.
Å dra ut med et gammelt blikkspann er spesielt hyggelig. Bare husk på dekkende klær og sko- selv om det er varmt: for det første stikker bringebærbusker litt og for det andre deler du krattet med mange småkryp som du helst ikke vil ha kravlende i sko og oppover ben. 
Sommerlig salat meg squash, hagetomater, løk, blomkarseblomster og friske bringebær. Drypp over litt limesaft og olivenolje, salt pepper, hakket gresshøk og evt noen gojibær eller ristede solsikkefrø. En fryd for både øye og gane. 
Det er få ting som smaker bedre enn hjemmelaget bringebærsyltetøy på nystekt brød. Det som ikke spises kan lagres i kjelleren til mørkere tider... Oppskrift under.
Et blandingssyltetøy av halvparten blåbær og halvparten bringebær blir såkalt dronningsyltetøy. Dyp lilla farge gjør dette syltetøyet riktig royalt. Og farlig godt på pannekaker. 
Og husk: du er ikke den eneste som er glad i bringebær...

Blogglisten

10 kommentarer:

Tussa sa...

Bringebær er fantastisk!Vi har plukket en lass av dem i år.Vet ikke om jeg synes alle sneglene på buskene var like koselige...

stefania sa...

Che fotografie particolari :) ciao

Grønn Glamour sa...

Hei!
Du kan virkelig det å inspirere med fine oppskrifter :)
Nevnte deg i bloggen min!

http://gronnglamour.wordpress.com/2010/10/16/inspirasjon-i-matveien/

ADAfan sa...

Veldig fin blogg! bildene appellerer virkelig til meg:)

lykke til videre

Maren sa...

Jeg liker bloggen din! Masse inspirerende oppskrifter!

life sa...

Bringebær er fantastisk, fin blogg du har:)
Ha en fin søndag

Carita sa...

Sukk.. aner ikke hvor mange ganger jeg har drevet å siklet på de bildene :P Ferske bringebær er utrolig godt! Her var bær sesongen ræva og håper på bedre tider :)

Anne sa...

Herlig! Jeg er blåbærfantast, og fryser ned blåbær hele for å kunne ta opp friske bær til frokosten hele vinteren gjennom :-) Oppdaget nettopp bloggen din, og liker kombinasjonen av mat og miljøbevissthet, og har lagt deg til i leseren min. Kjempekjekt med oppskriftsinspirasjon! Lykke til med flytting til Trondheim. Det er en fantastisk studieby, det kan jeg som mangeårig student her i byen skrive under på. Og så tipper jeg du kommer til å like ting som non-profit-butikken Etikken og det lille vegetarspisestedet Persilleriet. Gled deg :D

Naturens Apotek sa...

Flotte bilder!

( Men, hvor er du?)

Anonym sa...

Åh, har fått så mye inspirasjon fra din blogg! Skulle ønske det kom flere innlegg snart. Takk for mange fine tips :)